Hoe werkt het?

 

Hoe werkt het?

Waarom is het zo moeilijk?

Een veelgebruikt model voor communicatie is het volgende:


Zender en ontvanger kunnen rechtstreeks met elkaar communiceren, face to face, via telefoon of chatten. Zenden kan ook via media als krant, tv, internet. Dan komt de zender niet (direct) te weten hoe de boodschap ontvangen wordt.

Ruis

In het voorbeeld van het startpunt zie je dat het bericht (nieuwe hond) van de zender niet nauwkeurig  genoeg is voor de ontvanger om het juiste beeld te krijgen. De ontvanger geeft wel meteen een eigen invulling aan het bericht. Dat noem je interne ruis. Hij stelt zijn beeld gaandeweg wel bij, maar aan het eind is het beeld nog steeds niet helemaal hetzelfde als dat van de zender. 
We spreken van externe ruis bij storing van buitenaf, denk bijvoorbeeld aan een slechte telefoon- of internetverbinding.

Factoren
Hoe zorg je als zender dat het "bericht" zo goed mogelijk overkomt? Wat kan er onderweg misgaan? Hoe pikt de ontvanger het bericht op? Hieronder zie je welke factoren een rol spelen bij communicatie. Je bewust zijn van deze factoren, helpt je communicatieve vaardigheden verbeteren.
 

Zender Bericht Ontvanger
Het doel: informeren, overtuigen of stimuleren?
--
Kunnen en willen afstemmen op ontvanger: zijn kennis,  behoeften, verwachtingen, gevoelens, achtergrond,   cultuurverschillen 
--
Voorbereidingstijd
--
Je eigen context: beelden, normen, waarden, behoefte en gevoelens
--
Vertaling (encodering) van je intern bericht naar "taal": hoe breng ik het en in welke vorm?
--
Zenuwachtig zijn
Feiten
--
Meningen
--
Non-verbale kleuring, bijvoorbeeld ironie
--
Omgevingslawaai of onderbreking
--
Complex of onduidelijk
--
Structuurloos
--
Hoeveelheid en dosering
--
Aantrekkelijk gebracht
--
Verpakt in generalisaties en/of vooroordelen

(niet) Open willen staan voor de boodschap
--
Kunnen en willen afstemmen op de zender: zijn kennis,  behoeften, verwachtingen, gevoelens, achtergrond,   cultuurverschillen
--
Eigenlijk geen tijd hebben
--
Je eigen context: beelden, normen, waarden, behoefte en gevoelens
--
Vertaling (decodering) van ontvangen boodschap naar eigen intern beeld en betekenis
--
Eigen behoefte kan conflicteren met die van de ander
--
Goed, aandachtig of juist selectief luisteren
--
Afdwalen met de gedachten of alvast een vraag of antwoord bedenken
--

Onderbreken