Valkuilen & tips

 

Valkuilen & tips

Valkuilen zijn om overheen te springen

Je leert nergens zoveel van als van een valkuil. Soms is het gewoon prettig om een tip te krijgen waardoor je die valkuil van te voren ziet aankomen. Hieronder vind je een handjevol valkuilen en bijbehorende tips. Weet jij nog een valkuil met tip? Mail de redactie.
Valkuil Tip
Met een half oor luisteren en overhaast conclusies trekken. Luister en doe alleen dat ene. Koppel vervolgens terug: begrijp ik goed dat je dit bedoelt ...
Zelf nog niet helder hebben wat de boodschap is. Schrijf het eerst uit. Of vertel het jezelf voor de spiegel.
Meteen met de deur in huis vallen. Kruip in de huid van je ontvanger: welke voorkennis heeft hij of zij? Moet er eerst nog voorkennis "aangemaakt" worden?
Niet iedereen blijkt geïnformeerd. Maak in een projectteam duidelijke afspraken overWie Wat Met wie en Wanneer communiceert.
Overvolle sheets voorlezen.
Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, als de eretse en de ltaatse ltteer maar op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt.
Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het worod als gheeel. Het hfeet geen zin om de testken van je seeht voor te lzeen, wnat je sperekt met een sleneihd van 100 wpm, treijwl meesnn leezn met een sneelhid van 250 wpm, dus zijn zij al kaalr met je seeht en jij nog niet.
Teveel informatie in 1 keer willen geven en je publiek in verwarring achterlaten. Breng de boodschap eerst op hoofdlijnen. Zorg dat je de kern minimaal 3x herhaalt, het liefst steeds net in een andere verpakking. Voeg pas details toe als bij iedereen de hoofdlijnen helder zijn.
Belangrijke informatie gaat verloren. Benoem de belangrijkste punten ook als de belangrijkste: "Wat ik nu ga zeggen is belangrijk / De essentie van mijn boodschap / presentatie is ... / Een van de drie belangrijkste pijlers ...
Blind voor onze eigen schrijffouten.

Laat je tekst lezen door een ander, liefst iemand die de doelgroep kent.