Is het te leren?

 

Is het te leren?

Denk jij dan echt nooit na?

Natuurlijk is het te leren! Sterker nog, je doet het al lang. 'Nadenken over' doet immers iedereen en gaat vanzelf. Per se moeten reflecteren is niet altijd leuk, maar dat geldt meestal voor alles dat 'moet'. Leren door reflecteren betekent dat je er bewust voor gaat zitten, alleen of samen met anderen en nadenkt over je ervaringen. En dan moet je dit goed kunnen:

x Concrete en relevante vragen kunnen bedenken en stellen.
x Technieken voor denken en brainstormen kunnen toepassen.
x Proces van denken sturen, zodat er voortgang blijft en resultaat behaald wordt.
x Analytisch kunnen denken.
x Je oordeel uit kunnen stellen of loslaten.
x En het allerbelangrijkste is misschien wel: eerlijk naar jezelf toe zijn. Dus niet alleen maar de oorzaken van problemen bij anderen leggen, maar ook: wat had ikzelf anders kunnen doen.

Praktijkvoorbeeld: Reflectie op presenteren door de eerste 2 vaardigheden te gebruiken.

Je gebruikt de denktechniek 5xW+H om te zoeken naar een nieuwe manier van presenteren. Daarvoor bedenk je de volgende concrete en relevante vragen:
Wat van de presentatie vond ik echt goed gaan en wat minder?
Welke middelen heb ik gebruikt en zijn er nog andere die zouden passen?
Wie kan mij daar nog bij helpen?
Waarom wil ik het anders doen?
Wanneer tijdens de presentatie ging ik als een speer?
Hoe kan ik de opdrachtgever meer betrekken bij de presentatie en het onderwerp en zo de interactiviteit bevorderen?