Stappenplan

 

Je bent nu hier: HBO SXiLLs - Thema's - Reflecteren - Stappenplan

Stappenplan

Reflecteren = opstijgen in een helikopter om het slagveld te overzien

Hieronder vind je aandachtspunten waarover je kunt nadenken als je wilt leren door te reflecteren. We geven er ook voorbeeldvragen bij. Die kunnen natuurlijk anders en nog concreter voor jouw eigen reflectieonderwerp. Je kunt de stappen in deze volgorde doen, maar dat hoeft niet speciaal. Wel handig is om aan het eind van elke stap concreet te zijn: wat zijn je conclusies?

 

Vraag Vraagstelling

Benoem of beschrijf het probleem of de situatie helder. Doe dat zo neutraal mogelijk. Onderscheid feiten van meningen. Bedenk eventueel ook meteen wat je (anders) zou willen. Of wacht daarmee tot de ontwikkelstap.
Proces Procesvragen
  • Hoe verliep het proces? Soepel, met horten en stoten of ups en downs?
  • Waardoor kwam dat?
  • Hoe heb ik/hebben we het aangepakt? Heb ik een plan gevolgd of niet?
  • Hoe ging ik om met de andere partijen die erbij betrokken waren (collega-studenten, docenten, opdrachtgevers,…)
Kwaliteit Resultaatanalyse
  • Wat was het resultaat?
  • Is er uit gekomen wat ik en/of de opdrachtgever verwacht had?
  • Voldoet het aan de eisen waren?
  • Waar, wanneer en waarom niet?
KIVA Leerresultaat
  • Wat waren bij aanvang mijn leerdoelen?
  • Wat van mijn kennis en vaardigheden heb ik kunnen toepassen?
  • Waarbij ging dat goed, waar kon dat beter?
  • Wat heb ik aan nieuwe kennis en vaardigheden verworven?
  • Welke leerdoelen heb ik niet behaald?
  • Wat heb ik geleerd nu over dit (deel van het) beroep?
Ontwikkel Ontwikkelstap
  • Wat had ik anders kunnen doen en aanpakken? (bv eerder aan de bel trekken)
  • Wat doe ik nooit meer? (bv werken zonder plan)
  • Wat ga ik voortaan meer doen?
  • Wat wil ik verder gaan ontwikkelen?
  • kan ik nog meer leuks bedenken?
Tip Filosofietjes

Soms kan het helpen om nog eens extra naar binnen bij je zelf te kijken. Je kunt daarbij deze driehoek gebruiken.

Hierin zie je dat je gedrag op enig moment door drie factoren bepaald wordt. Als jij bijvoorbeeld denkt, "wat is dit een waardeloos vak", dan voel je jezelf waarschijnlijk eerder gefrustreerd dan tevreden en zou je het liefst willen dat het vak al afgerond was met een voldoende. Dat uit zich dan in je gedrag: je gaat bijvoorbeeld alles wat bij dit vak hoort uitstellen of afraffelen. Het is dus wel zaak om heel eerlijk naar jezelf te durven kijken.

  • Wat dacht ik?
  • Wat wilde ik?
  • Wat voelde ik?
  • Wat deed ik dus?